Boek van de Maand: Mei 2018

Julian Barnes, The only story, vertaald door Ronald Vlek, 2018, Atlas Contact

In de liefde is alles waar en tegelijk

Recensie: Julian Barnes – Het enige verhaal

niet waar.

Zo begint Het enige verhaal, de nieuwe roman van Julian Barnes: ‘Zou u liever meer liefhebben en meer lijden, of minder liefhebben en minder lijden? Dat is, denk ik, uiteindelijk de enige vraag.’ Het is een vreemd, haast negentiende-eeuws begin van een roman, een opening die elke hedendaagse docent fictieschrijven zou afkeuren. Even verderop op pagina 1 volgt deze waarneming: ‘We hebben meestal maar één verhaal te vertellen. Ik bedoel niet dat ons maar één ding overkomt in ons leven: er doen zich heel veel gebeurtenissen voor, waar we heel veel verhalen van maken. Maar er is er maar één dat ertoe doet, maar één dat de moeite van het vertellen waard is. Dit is dat van mij.’   Prachtig, beklemmend, raadselachtig en treurig is de nieuwe roman van Julian Barnes, de Britse schrijver die zich niets aantrekt van de literaire mores. (Bert Wagendorp, De Volkskrant)

Julian Barnes (1946) is geboren in Leicester, Engeland en debuteerde in 1980 met Metroland. Hij heeft voor zijn boeken vele prijzen gekregen, hij is de enige auteur die zowel de Prix Médicis en de Prix Fémina heeft gewonnen. In 2011 ontving hij de prestigieuze David Cohen Prize for Literature, een tweejaarlijkse Britse oeuvreprijs. Al vier keer stond hij op de shortlist voor de Man Booker Prize. Met zijn roman Alsof het voorbij is won hij die prijs ook daadwerkelijk. De roman is verfilmd voor de bioscoop, met onder anderen Michelle Dockery en Emma Mortimer. In 2016 verscheen Het tumult van de tijd, een fictionele biografie van de Russiche componist Dmitri Sjostakovitsj.