het resultaat

Geen literaire bijdrage van de inwoners van Alkmaar dat het gevoel voor Alkmaar verwoordt en verbeeldt behalve die uit de mond van Alkmaarse dichters als Paul Hof, Dick van Hoeve, Adriaan van Ijperen,  Arjan Blok, Mart Stel, Nina Barhorst en Paul Roelofsen. De Engelstalige Jeremy Keighley ging met Alkmaar ‘in space’ terwijl de – na jaren weer optredende – Peter Koning inhaakte op de Open Dag op de Achterdam waarover Leen Spaans van de Historische Vereniging Alkmaar een vermakelijke column las. Stadsdichter Margreet Schouwenaar sprak over liefde, schrijver en oud Alkmaarder Peter Boer over zijn dementerende moeder en Piero Stanco ging door de geschiedenis van zijn uitgeverij Kluitman.  Oud Alkmaarder Maria van Oorsouw herdacht het Verdronkenoord en kreeg de meeste stemmen voor een vervolg optreden. Reuring haalde zanger Bertje Doperwtje van de straat en eindigde zo net zo roerig als zij begon: de Witte Hand, Eef en Liz den Ouden, spuide haar kritiek op het cultuurbeleid van onze stad terwijl de toeristische attractie in het groen zichzelf als Man voor de organisator van Reuring opwierp.

Een paar bijdragen:

Passiemoord in Daalmeer-Noord, Arjan Blok

A9
Heiloo
Kooimeer
AZ
Rette
ketét

Oude Gracht
Grote Kerk
Langestraat
Achterdam
Friese Brug
en weer terug

Oude Hout
Apenkooi
Overdie
Overstad
Stadskantoor
er onderdoor

Hof van Sonoy
Nassaukwartier
Verdronkenoord
En dan de Laat
al jaren lang
zoals het gaat

Huiswaard 1
Huiswaard 2
Vroonermeer
Vroonermuur
En nooit
nee nooit
een mooie passiemoord
in Daalmeer Noord

(met dit gedicht debuteerde Arjan Blok tijdens Alkmaar Anders 2007 in Atelier9en40)

 

Alkmaar kan anders, Nina Barhorst

vanaf nu hebben ze een naam
niemand noemt hen allochtoon of
zoeker naar asiel

onze deuren staan wijd open
zodat hun taal zich
vrij naar binnen zingt

nieuwe geluiden gaan zich
mengen tot multiklank
scheppen parels van poëtische kunst

onder een stille sterrenlucht
trekken we zingend
langs Alkmaars straten

dansen ingetogen
tussen stille graven
brengen zo de doden
onze liefde en respect

felle protesten van wie niet begrijpen
laten wij smelten tot zien
de schreeuwers nemen we op in ons streven

wij schrijven geschiedenis
maken samen waar
wat eerder nog onmogelijk leek.

Alkmaar kan anders

(Atelier9en40 gaf haar eerste gedichtenbundel uit in 2010; Nina trad ook op tijdens Alkmaar Anders 2007)

 

Oh Alkmaar, Amos de Vermaner (openingswoord De Witte Hand)

Oh Alkmaar!

Oh Alkmaar, jij prachtige stad
jij grote stad
jij ambitieuze stad
jij stad van kaasdragers
internationaal op de kaart
maar cultureel ben je een gat

Oh Alkmaar, jij prachtige stad
jij mooie stad, jij oude stad
stad met historie
je bouwt een megabioscoop
terwijl al je galeries sluiten
je bent cultureel een gat

Oh Alkmaar, jij prachtige stad
je vind jezelf een culturele stad
je had bijna de erfenis van lucebert gehad
bijna
terwijl de meeuwen krijsen op je daken en
schijten op je straten
blijf je cultureel een gat

Alles van waarde is weerloos
staat op het dak naast
je stadskantoor te lezen
dan doen we het zelf wel Alkmaar
beter te hopen dan te vrezen

oh Alkmaar…

Oh Alkmaar……..

(De onder vele pseudoniemen optredende artiest was veelvuldig in Atelier9en40 te vinden maar dan met kunst en muziek. Dichten is betrekkelijk nieuw voor hem)

Achterdam Blues, PC Koning (uit de bundel eerst nog viel er sneeuw)

(een hoer komt zelden op de fiets)

Zou ze het weer doen
in de verlangde tijd
maar dan
dieper ingewijd
in hemelvelden
en bovenaardse koren
in roestig blond gehuld
klauwend klagend
om het geld en om geduld

zou ze het nog doen
als ik
het verlangen al berijd
nog voor ik
de drempel overschrijd
met in gedachten
haar aanbeden lichaamsdelen
het heilige ontwijd
door haar
te willen kussen
en dat de afspraak dan
verglijdt.

(Peter Cornelis Koning maakte als Cornelliszz veel gedichten die hij op zelf ontworpen ansichtkaarten drukte en verspreidde. In 2006 legde hij het pseudoniem af. Hij treedt niet meer op.)

 

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.